Průběh správního řízení
Každé správní řízení má svůj zákonný průběh. Určitým způsobem začíná, určitým způsobem probíhá a určitým způsobem končí.
Předtím, než je správní řízení ukončeno, mají účastníci správního řízení mít možnost se dle ustanovení § 36 odst. 3 zákona č. 500/2004 Sb., správního řádu, v účinném znění, seznámit se se spisem a možnost vyjádřit se ke spisu. Dle uvedeného ustanovení platí, že „nestanoví-li zákon jinak, musí být účastníkům před vydáním rozhodnutí ve věci dána možnost vyjádřit se k podkladům rozhodnutí“.
Za účelem uplatnění takového práva správní orgán zasílá účastníkům před vydáním meritorního rozhodnutí správní orgán vyrozuměni. Obdržení takového vyrozumění tak má pro žadatele zásadní význam. Znamená totiž, že správní orgán chce jeho žádost zamítnout. Žadatel však dostává poslední možnost takovému zamítnutí zabránit. A proto je tak důležité na toto vyrozumění správně a včas reagovat a nenechat vyrozumění bez reakce.
Co dělat, pokud přišlo vyrozumění podle § 36 odst. 3 správního řádu?
Výzva k seznámení se s podklady znamená očekávání nevyhovění žádosti
Lze stále zachránit včasnou a správnou reakcí
Zákonná povinnost vyzvat k seznámení se s podklady
Při nahlížení do spisu lze zjistit problém a najít řešení
Jak poznat, že chce správní orgán žádost žadatele zamítnout? Jak reagovat?